איך לבחור את שירותי הענן עבור העסק שלך?

שירותי ענן הם אחת מהאופציות הנפוצות ביותר העומדות בפני מתכננים מערך מחשוב לעסק. לעתים יש צורך בבחירת שירות בודד, בעיקר אם אתם וותיקים בתחום שירותי הענן, ומדובר בתהליך יחסית פשוט.

אם אתם עובדים בפעם הראשונה עם שירותי ענן, ייתכן שתמצאו את העניין מורכב יותר. לכן, איגדנו בשבילכם כמה טיפים לבחירה מושכלת.

בחירת אופי התשתיות

ראשית, ישנן כמה החלטות טכניות ראשיות שיש לקחת לגבי התשתיות בהן נעשה שימוש למטרה זו. גישת Software as a Service (או SaaS) היא הגישה בו שוכרים ישירות תוכנות שונות, כשירותי ענן, כאשר מה שקורה מאחורי הקלעים לגביהם שקוף לנו.

כלומר, בגישה זו לא עוסקים בשרתים שעליהם התוכנה רצה. כיוון אחר, מתוחכם הרבה יותר, הוא לשכור תשתיות מחשוב בענן ועל גביהן להתקין בעצמנו תוכנות שונות, לשימוש כענן פרטי.

כאן מדובר על  Platform as a service(או PaaS) ועל Infrastructure as a service (או IaaS). אם למשל שוכרים שרת VPS (Virtual Private Server) כשירות ענן, ניתן להתקין עליו מגוון דברים בעצמנו. מדובר על אפשרות שמספקת גמישות רבה, אם כי היא דורשת יותר ידע והשקעה בכיוון הטכני.

לא חייבים להשתמש רק בסוג תשתיות אחד, אלא ניתן לשלב – תשתיות פנימיות של העסק, עם שירותי ענן רגילים נוסח SaaS ועם שכירת תשתיות ענן נוסח PaaS או IaaS. הבחירה בסוג התשתיות, תיקח בחשבון בין השאר:

הגדרת דרישות

שירותי הענן שייבחרו יצטרכו לתת מענה לדרישותיכם. מובן שהדבר מחייב הגדרה טובה של דרישות אלה. חשוב לקחת בחשבון גם את הדרישות הטכניות מהתקשורת מול שירותי הענן, כדי להבטיח שהפעילות השוטפת לא תיפגע בגלל תקשורת שלא עומדת בעומס.

מובן שתהיה חייבת להיות התאמה של שירותי הענן, לתשתיות המחשוב הקיימות של העסק ולצורך פתרונות המחשוב שתבחרו באופן כללי. ככל שאין כזו, יהיה צורך לבדוק לעומק את השלכות ביצוע ההתאמות הנדרשות והאם הן משתלמות או שיש חלופה עדיפה. הדרישות עשויות לכלול עוד היבטים רבים נוספים, דוגמת היבטי אבטחה שונים.

תכנון כספי

כידוע, שירותי ענן פופולאריים מאוד, במידה רבה בזכות יתרונות כספיים שונים. הדבר לא מבטל את חשיבות התכנון הכספי המסודר לגבי שימוש בהם, בוודאי עבור עסקים. יש לבדוק מראש עלויות של תהליך המעבר ושל השימוש השוטף בשירותים ששוקלים ליישם ולראות שכול זה מתאים לתקציב.

ייתכן ששירותי הענן החדשים שתשכרו יחליפו תשתיות פנימיות בהן השתמשתם עד כה, כולל שרתים פיזיים ותוכנות שונות. גם לכך יש כמובן היבטים כספיים משמעותיים, שיש לקחת בחשבון.

בחירת ספק ושירותים

בהמשך, בוחרים בספק ובשירותי ענן ספציפיים שהוא מציע. ישנה חשיבות גדולה לאמינות הספק ולאיכותו, כפי שהיא מתבטאת בין השאר ברמת התמיכה הטכנית. נזכיר, שגם אם שוכרים תשתיות כמו שרתי VPS בענן, עדיין יש מאחוריהם תשתיות פיזיות, אשר נמצאות אצל הספק עצמו.

חיוני לדעת, שתשתיות אלה מנוהלות היטב ולא מסכנות את פעילותכם. היבט זה חשוב במיוחד, ככל שמדובר בשימוש בשירותי הספק עבור פעילויות ליבה עסקיות וככל שגדול היקף השירותים ששוכרים מאותו ספק.

יישום בשטח

לבסוף, מגיעים לשלב התחלת השימוש בשירותים, כולל הטמעה והדרכת משתמשים, ככל שתידרש. ניטור ומדידות לגבי המצב החדש יסייעו להבין באיזו מידה המעבר לשירותי ענן תרם לעסק. הם גם יסייעו להחליט על שינויים בבחירת שירותי הענן או באופן השימוש בהם, ככל שיידרשו.

לסיכום

בחירת שירותי ענן לעסק חייבת להיעשות כתהליך שיטתי. אם ניגשים לכך בצורה כזו, ניתן יהיה ליהנות מיתרונותיהם הרבים של שירותי הענן ולמזער סיבוכים סביב השימוש בהם.

גלילה לראש העמוד

מדריכים באמת!

למה כדאי לכם להצטרף לקהילה שלנו?